HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verbeter jouw content marketingstrategie met de HubSpot SEO-tool

verbeter jouw content met de seotool binnen hubspot

Gebruikers van HubSpot zullen het vast al weten, maar HubSpot heeft geweldige ingebouwde search engine optimization (SEO) tools. 

Eén van deze tools is de Topicstool. Uit onderzoek is gebleken dat marketeers beter scoren wanneer er in contentclusters geschreven wordt. Zo gaat de ranking aanzienlijk omhoog en wordt er structuur in de blogplanning aangebracht. Wij leggen uit hoe jij met de HubSpot SEO tools jouw content marketingstrategie verbetert! 

Ben jij benieuwd andere voordelen van de HubSpot Marketing Hub? Bekijk de HubSpot Marketing Hub demo. 

Ontwikkeling van de HubSpot
Topics tool
 

De HubSpot Topics tool begon ooit als de “Content Strategy” tool. Het was toegankelijk voor HubSpot CRM gebruikers en ontworpen om marketeers beter op weg te helpen. Zo maakte deze tool het mogelijk om content te plannen rondom verschillende sub-onderwerpen. Deze sub-onderwerpen werden samengebracht in een hoofdonderwerp. 

Met de Content Strategy tool van HubSpot had je alle content over een product of dienst die ondersteund moest worden op één plek.  

Maar wat is het doel van content clusters? 

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat HubSpot’s Topics tool een verbetering is van de Content Strategy tool. Zoekmachines maken gebruik van bots die jouw websitepagina's scannen. Deze bots keken steeds meer naar het belang van content structureren in onderwerpen en sub-onderwerpen. Er moest dus gekeken worden naar de toenmalige contentstrategie. Om gebruikers te helpen heeft HubSpot de tool verder ontwikkeld. Zo stimuleert HubSpot gebruikers om in onderwerpen te gaan denken als het om content gaat.

Om de tool beter te maken voegde HubSpot een Google Search Console verbinding toe. Dit maakt het makkelijker om jouw brondata te integreren met HubSpot. 

Zo zie je de belangrijkste zoektermen en zoekacties omtrent jouw artikel. Ook zie je direct tijdens het schrijven of je tekst SEO-proof is. 

Nu je content creëert voor bepaalde onderwerpen moet alles ook aan elkaar gelinkt worden. Dit doe je door interne links in je artikelen te plaatsen naar de pagina van je hoofdonderwerp. Op de pagina van je hoofdonderwerp, een zogenaamde pillarpagina, link je ook weer terug naar het artikel. Zo staat het onderwerp altijd in verbinding met de sub-onderwerpen.  

Hoe gebruik je HubSpot Topics Tool? 

Wij leggen je stap voor stap uit hoe je deze tool gebruikt! 

  1. Ga in het HubSpot Marketing portaal naar Marketing > Website > SEO (beschikbaar voor HubSpot Marketing Hub en CMS Hub Professional en Enterprise accounts)
    binnen de HubSpot marketing Hub maak je eenvoudig gebruik van de SEO-tool, beschikbaar voor Marketing Hub en CMS Hub professional en Enterprise.
  2. Je ziet dan twee tabbladen: Aanbevelingen en Onderwerpen. Onder aanbevelingen is een lijst te vinden met SEO-technische problemen en suggesties om het op te lossen. Alhoewel dit belangrijk is voor je vindbaarheid, klik je in dit geval op het tabblad ‘Onderwerpen’. 

    HubSpot SEO topic tool - bekijk de aanbevelingen of maak onderwerpen aan in HubSpot Marketing Hub
  3. Hier zie je het scherm waarin je jouw onderwerpclusters kunt beheren. Zo kun je ze aan de hand van verschillende kenmerken filteren en de volgorde bepalen waarin het getoond wordt.   
    beheer onderwerpclusters binnen de HubSpot SEO tool
  4. Vervolgens zie je rechtsboven een oranje knop met daarin ‘Onderwerp toevoegen’. Daar voer je jouw hoofdonderwerp in en klik je op toevoegen.   
    voeg een onderwerp toe in de HubSpot SEO topic tool

  5. Door te klikken op jouw hoofdonderwerp, word je doorgestuurd naar een pagina waar je jouw hoofdonderwerp op kunt delen in sub-onderwerpen. Hier ga je content over maken. In het midden van de mind-map staat jouw hoofdonderwerp. Hier voeg je je jouw gewenste dienst- of productpagina aan toe.   
    content clusters in de HubSpot Marketing Hub
  6. Sluit het beheerscherm van jouw hoofdonderwerp en klik recht bovenin op ‘Subonderwerp zoekwoord toevoegen’. Hierbij is het belangrijk dat jij weet welke zoektermen bij jouw onderwerp passen en hoe je de zoektermen bibliotheek van HubSpot gebruikt.  
    voeg in een onderwerp toe in de hubspot seo topic tool
  7. Als laatste word je verzocht om een URL toe te voegen. In de zoekbalk kun je zoeken naar jouw artikel over dit onderwerp. Door jouw webpagina, landingspagina of blog aan te klikken, koppel je jouw onderwerpen aan elkaar.   
    hubspot SEO topic tools
    Als beide pagina's zijn gelinkt, wordt de verbindingslijn groen. Als dit niet het geval is, is het rood en moet op beide pagina's alsnog een intern linken van en naar het hoofdonderwerp. Op deze manier cluster je jouw content en zorg je ervoor een duidelijke linkstructuur binnen je website. Zo zie je ook waar er nog ruimte voor verbetering is en kun je inspiratie opdoen voor nieuwe content! 

Houd je clusters goed in de gaten! 

Tijdens stap 3 was er een overzicht van de onderwerpclusters beschikbaar. Hou deze goed in de gaten. Aan de hand hiervan zie jij of jouw onderwerpen aanslaan en kun je goed lopende onderwerpen uitbreiden. 

Koppel de HubSpot Topics tool aan de HubSpot Topic Generator 

Tijdens het clusteren van content, kan het voorkomen dat je vastloopt. Zo heb je geen inspiratie meer voor nieuwe content. Door de HubSpot Topics tool te koppelen aan de HubSpot Topic Generator, helpt HubSpot jou op weg! 

De HubSpot Blog Topic Generator helpt jou bij het genereren van nieuwe onderwerpen voor jouw blogs. Voer jouw hoofdonderwerp in en laat de tool zijn werk doen. Deze tool zoekt verschillende bronnen, onderwerpen en links naar onderwerpen die bij jouw content passen. 

Daar waar de wereld van content een wirwar aan informatie kan zijn, helpt HubSpot bij het structureren. Met de HubSpot Topics tool blijft jouw content in verband met elkaar en blijft het SEO-proof. 

Word jij ook zo enthousiast van onze HubSpot tips en tricks? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste HubSpot ontwikkelingen! 

New Call-to-action

Ontvang updates per email