HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 stappen voor goed zoekwoordonderzoek

Ontdek de stappen voor goed zoekwoorden onderzoekKoopgedrag verandert en het aankoopproces vindt meer en meer online plaats. Het is dus van groot belang dat je als organisatie online vindbaar bent. Het bepalen en gebruiken van de juiste zoekwoorden is één van de belangrijkste stappen binnen zoekmachinemarketing.

Maar hoe achterhaal je voor jouw organisatie, product en dienstverlening beste de zoekwoorden? In dit blog laat ik zien hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert en welke tools hierbij handig zijn.

Waarom zoekwoordonderzoek?

Het bepalen van de beste, meest relevante zoekwoorden is van groot belang voor een goede online vindbaarheid. Als je de juiste zoekwoorden hebt bepaald kun je deze verwerken in je webteksten, blogartikelen, URL’s, metabeschrijvingen en titels. Hierdoor kunnen zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing beter bepalen waar je website over gaat en in hoeverre een webpagina past bij een zoekopdracht. Dit resulteert weer in betere online vindbaarheid en relevanter verkeer naar je website.

Zoekwoordonderzoek gedefinieerd:

Het onderzoeken welke woorden en zinnen je doelgroep en potentiële kopers gebruiken in zoekmachines wanneer zij zoeken naar informatie die relevant is voor jouw merk en geboden product(en) en dienst(en). Hierbij let je enerzijds op zoekvolumes van de zoekwoorden en anderzijds op de mate van concurrentie.

Het belang van relevantie

Relevantie is de belangrijkste factor bij het bepalen van de zoekwoorden. Hoe relevanter en specifieker je zoekwoord-combinatie is des te hoger de kwaliteit van je verkeer zal zijn. Het gaat er immers niet zozeer om zoveel mogelijk verkeer binnen te halen, maar om zoveel mogelijk relevant verkeer te trekken. Voorbeeld, met welke zoekterm denk je als producent van racefietsen het meest relevante verkeer binnen te halen?

’Fietsen’ of ‘Carbon racefietsen voor binnenbaan’

Het zoekvolume op ‘fietsen’ zal hoog liggen. Maar je zult hierbij ook verkeer binnenhalen dat op zoek was naar waterfietsen, fietsroutes of fietsverhuur. Kortom veel verkeer, maar het percentage relevant verkeer zal laag zijn. En als dit aanhoudt zal Google je website lager ranken omdat relevantie ontbreekt. Bovendien zal er veel concurrentie zijn op deze zoekterm, waardoor een hoge ranking überhaupt al onwaarschijnlijk is.

Het zoekvolume op ‘Carbon racefietsen voor binnenbaan’ zal vele malen lager liggen, maar hierbij is het verkeer dat binnenkomt zeer relevant. Daarnaast is de kans op concurrenten die dezelfde zogenaamde ‘long-tail-zoekwoorden’ gebruiken kleiner, waardoor de kans dat je bovenin de zoekmachineresultaten wordt getoond groter is. En ruim 18% van de zoekers klikt op het eerste (organische, dus niet betaalde) zoekresultaat.

Zorg er dus voor dat iedere pagina relevante, specifieke en long-tail zoekwoord-combinaties bevat. Zo leid je relevant verkeer naar de voor hen meest relevante pagina’s.

Lokale zoekwoorden

Een andere belangrijke factor bij zoekwoordoptimalisatie zijn lokale zoekopdrachten. Zo’n 43 procent van de zoekopdrachten zijn lokaal, wat niets meer of minder wil zeggen dat de zoeker via de zoekmachine op zoek is naar informatie binnen een bepaalde omgeving. Dus in plaats van ‘IJssalon’ wordt er gezocht op ‘IJssalon Hoogezand’.

Ook hierbij zal het verkeer relevanter zijn en dus meer opleveren. Want iemand uit Geleen zal niet snel een 3 uur reizen om in Hoogezand een ijsje te gaan halen. Maak dus gebruik van locaties, ook als je door het hele land of internationaal opereert.

Stappenplan zoekwoordonderzoek

  1. Vind

    Het onderzoek start met het opstellen van een lijstje met relevante zoekwoorden voor ieder product of dienst. Als het goed is staat ieder product en/of dienst op een aparte pagina (aan te raden voor SEO) en kun je iedere pagina vindbaar maken met een unieke set zoekwoorden. Deze lijsten kun je eenvoudig opstellen via onderstaande methoden: 

    • Ga de merknamen, producten en diensten na en bedenk hier ook synoniemen voor;

    • Bekijk je website en online kanalen en haal hier relevante woorden uit;

    • Bekijk je offline bronnen zoals brochures, flyers, et cetera en haal hier relevante woorden uit;

    • Bekijk de markt, concurrenten, doelgroepen, vakmedia, et cetera;

    • Bekijk social media – met name Twitter is geschikt;

    • Bekijk je analytics – Uit Google Analytics, Google Webmaster Tools en HubSpot kun je (deels) zien hoe bezoekers je hebben gevonden en wat hun gedragingen online waren;

    • Raadpleeg Google Adwords zoekwoordentool – deze geeft suggesties voor synoniemen en alternatieven;

    • Zoekveld huidige website – bekijk in het CMS waar men zoals op zocht;

    • Maak een aparte lijst met locaties in je afzetgebied en bovenliggende productgroepen.

    Alle gevonden woorden noteer je of verwerk je in Excel (is het handigst).

  2. Beoordeel

    Aan de hand van de Google Adwords zoekwoordplanner kun je zoeken naar aanvullende ideeën voor zoekwoorden. Ook kun je zien welk zoekvolume op de eerder genoteerde zoekwoorden zit in combinatie met de mate van concurrentie op die woorden. Om zoekwoordideeën op te doen kun je ook Ubersuggest en Wordstream gebruiken.

    Maak een selectie op basis van het zoekvolume (liefst hoog) in combinatie met de mate van concurrentie (liefst laag, overigens uitgaan van exacte zoekopdrachten). Je zou alle woorden vanuit de planner samen met de volumes en concurrentie indicatie kunnen exporteren naar Excel. Vanuit Excel is het eenvoudig te berekenen hoe een bepaald woord zal gaan ranken. Dit doe je door het maandelijks zoekvolume te delen door het aantal gerichte resultaten van concurrenten (te vinden via het Google commando ‘allintitle: zoekwoord’. Is de uitkomst 0.05 of hoger dan heb je goede kans op positieve ranking.

  3. Analyseer en combineer

    Bepaal hoe je woorden en combinaties wilt inzetten. Zoals eerder besproken zullen long-tail zoekwoorden het meest relevante verkeer opleveren. Maar uiteraard wil je ook de wat meer generieke, maar relevante zoeker binnenhalen en vasthouden. 

    Daarom moet je een goede afweging maken van wat je long-tail wilt inzetten, wat je topwoorden worden en wat daartussen ligt (zgn. subwoorden). Houd hierbij rekening met het feit dat we vandaag de dag al gemiddeld met maar liefst 5 a 6 woorden zoeken in de zoekmachines.

    • Groepeer A) alle zoekwoorden, B) alle synoniemen C) alle koppelwoorden zoals locaties;

    • Voeg een lijst met actiegerichte conversiewoorden toe;

    • Maak alle gewenste combinaties. Er zijn online tal van handige tools te vinden (zoals Merge Words) waarmee je snel woorden kunt combineren tot middellange of long tail zoekwoorden. Groepeer alle woorden op basis van zoekvolumes (dus bijvoorbeeld hoog, middel en laag). Dit kan met behulp van Google Trends;

    • Maak ook een lijst met woorden waar je absoluut niet op gevonden wilt worden (bijvoorbeeld ‘fietsroutes’ of ‘waterfiets’ in bovenstaand voorbeeld).
  4. Implementeer

    Als je goed weet wat het zoekgedrag is van je doelgroep en hier de zoekwoorden op hebt aangepast is het tijd deze te gaan implementeren. Hierbij kun je de volgende stappen hanteren:

    •          Bepaal de zoekwoorden die geschikt zijn voor metatags en de structuur van je website;
    •          Bepaal welke zoekwoorden op landingspagina’s moeten terugkomen;
    •          Bepaal welke zoekwoorden in de webteksten terug moeten komen;
  5. Optimalisatie en evaluatie 

    Het is verstandig na implementatie een nulmeting uit te voeren. Dit stelt je in staat het effect van de nieuwe zoekwoorden goed te meten. Op basis van de resultaten per pagina kun je gaan bijsturen en optimaliseren of het zo laten. 
inschrijven hubspot nieuwsbrief

Ontvang updates per email