Deel artikel
3 social media beweringen ontkracht
door Ellen Prins op 25-1-17 12:44
Het dagelijkse gebruik van social media kanalen is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Het bereik van deze kanalen biedt vele mogelijkheden voor organisaties op het gebied van leadgeneratie. Volgens het Social Media Marketing Industry Report uit 2016 van SocialMediaExaminer.com zijn de top 5 redenen voor marketeers om actief op social media te zijn:
- Verhoogde exposure voor je bedrijf (89%);
- Meer traffic (75%);
- Meer trouwe fans (68%);
- Inzichten over de markt (66%);
- Leadgeneratie (66%).
Social media kan je organisatie veel brengen. Echter, er circuleren wel wat onwaarheden omtrent de inzet van social voor b2b-doeleinden. In dit artikel zal ik een aantal van deze fabels beschrijven en ontkrachten.
Stelling 1: "Als bedrijf moet je op ieder social media kanaal actief zijn."
Niet waar! Als bedrijf hoef je niet op ieder platform aanwezig te zijn, omdat veel kanalen niet relevant zijn om actief op te zijn. Daarnaast kost het het bijhouden van ieder kanaal best wat tijd en aandacht.
Allereest moet je onderzoeken waar jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Aan de hand van deze bevindingen maak je de keuze via welke social media kanaal je je doelgroep wilt bereiken. Daarnaast is het van belang te onderzoeken hoe jouw doelgroep zich gedraagt op diverse kanalen en hoe (en wanneer) zij het liefste informatie consumeren.
Stelling 2: "Het maakt niet uit wanneer je een bericht plaatst op social media."
Klopt niet! Berichten plaatsen op willekeurige tijden en dagen zonder een specifiek doel voor ogen te hebben moet je zien te vermijden. Je wilt je doelgroep gericht bereiken op het moment dat ze daadwerkelijk actief zijn op social media. Daarom moet je een bepaalde regelmaat brengen in wat het beste werkt voor jouw bedrijf door inzicht te verkrijgen in je doelgroep. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar de beste dagen en uren waarop je iets kunt plaatsen op social media. Lees daar meer over in de HubSpot blog ‘The Best Times to Post on Facebook, Twitter, LinkedIn & Other Social Media Sites’.
Stelling 3: "Een persoonlijk LinkedIn profiel heeft weinig toegevoegde waarde."
Onzin! In 2016 maakten 4.2 miljoen Nederlandser gebruik van LinkedIn waarvan 300.000 dagelijks. Met zoveel gebruikers is de echte toegevoegde waarde van LinkedIn de mogelijkheid om jouw zakelijke netwerk uit te breiden en deze effectief te onderhouden door bijvoorbeeld het delen van interessante content. Zo kun je ook nog eens jouw expertise tonen.
Door effectief actief te zijn op LinkedIn bouw je vertrouwen op bij bestaande klanten en prospects in je netwerk. En dat zal weer gunstig uitpakken voor jou als professional alsmede het bedrijf waarvoor je werkt.
In conclusie, zorg ervoor dat je een persoonlijke LinkedIn profiel hebt en onderhoud door het publiceren en delen van verschillende soorten content (ook van connecties op LinkedIn).
Conclusie
Effectief gebruik van social media zal leiden tot succes voor het bedrijf in de vorm van meer verkeer, meer leads en een hogere betrokkenheid bij je merk. Het inzetten van social media is krachtig maar gebruik het wel goed. Dit kan je doen door o.a. te bepalen op welk social media kanaal je actief wilt zijn. Ook is de juist dag en tijd van het plaatsen van bericht belangrijk om je doelgroep te boeien en binden aan jouw organisatie. Verder kun je met je persoonlijke LinkedIn account vertrouwen opwekken bij je leads, zodat ze uiteindelijk converteren naar klant.
Wil je meer weten over social media anno nu? Download dan ons eBook Online marketing trends voor meer informatie.
Deel artikel
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (5)
- juni 2022 (5)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (8)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (6)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (2)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (7)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (10)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (5)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (9)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (5)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (5)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)