HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De kracht van sociale media in 2022

kracht van sociale media

Het gebruik van sociale media kanalen is tegenwoordig razend populair. Weet je dat ruim 58% van de wereldbevolking dagelijks zo'n 2,5 uur op sociale media zit? (Bron: Techtarget) In Nederland zijn maar liefst 13,7 miljoen Nederlanders actief op sociale media. (Bron: Newcom) Dat is veel, he?! Logisch dus dat bedrijven hun sociale media kanalen graag inzetten voor leadgeneratie!

Marketeers zijn onder andere actief op sociale media om:
➱ De naamsbekendheid te vergroten (opvallen bij jouw doelgroep).
➱ Om de juiste doelgroepen te bereiken: meer websitebezoekers, leads en klanten.
➱ Om meer trouwe fans (volgers) te krijgen (klantenbinding, uitbreiding van het netwerk).
➱ Klanten beter te bedienen (klantenservice).
➱ Inzichten over de markt te verkrijgen (Hoe doen jouw concurrenten het bijvoorbeeld? En wat zeggen mensen over jouw organisatie?).
➱ Rechtstreeks producten en diensten te verkopen.

Kortom, zet je jouw sociale media kanalen slim in? Dan kun je er flink van profiteren! Maar online vind je wel wat rare sociale media beweringen voor B2B-organisaties. In dit artikel beschrijf en ontkracht ik een aantal van deze fabeltjes.

De kracht van sociale media in 2022

Laat ik eerst beginnen met de belangrijkste trends. Sociale media zijn een soort netwerk platformen. De bekendste en meest gebruikte kanalen zijn WhatsApp (messenger app) en Facebook. Andere bekende sociale media kanalen zijn Youtube, Instagram, LinkedIn en TikTok. Iets minder gebruikte platformen zijn bijvoorbeeld Twitter, Tumbir, Pinterest (product inspiratie), Reddit en Snapchat (messenger app).

Het sociale media landschap is onderhevig aan trends. Zo wordt TikTok bijvoorbeeld steeds groter. In september 2021 had dit platform maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers. TikTok is vooral populair onder jongeren (mensen die vanaf het jaar 2000 geboren zijn). Je kunt er prima met korte video's op adverteren.

Om je een idee te geven van de grootste sociale media kanalen in Nederland:

  • Whatsapp heeft ongeveer 12,4 miljoen gebruikers 
  • Facebook heeft zo'n 10,4 miljoen gebruikers.
  • YouTube heeft meer dan 9 miljoen gebruikers.
  • Instagram heeft zo'n 5,9 miljoen gebruikers.
  • LinkedIn heeft meer dan 5 miljoen gebruikers.
  • Pinterest heeft ongeveer 3,9 miljoen gebruikers.

Vooral visuele content doet het goed op sociale media kanalen. Zoals mooie afbeeldingen en bewegende beelden. Volgens Techtarget bestaat zelfs 82% van het internetverkeer van consumenten uit video's! Korte video's (maximaal 1 minuut) zijn daarbij verreweg het populairst. Bijvoorbeeld op TikTok, Instagram en Facebook.

Daarnaast groeit livestreaming aan populariteit. Dit zijn kleine videootjes waarin bedrijven live iets vertellen. Bijvoorbeeld om een evenement te promoten of om een product demonstratie te geven. Vaak worden de videobeelden gecombineerd met andere dingen. Zoals foto's, Powerpoint presentaties en eerdere videobeelden. En omdat livestreaming live is kunnen de kijkers meestal gelijk vragen stellen.

Livestreaming gebeurt vaak op een afgeschermde website en meestal moet je je vooraf aanmelden (via sociale media). Niet iedereen kan dus zomaar deelnemen.

Tegenwoordig maken steeds meer organisaties gebruik van influencer marketing. Influencers zijn mensen met een grote invloed. Bijvoorbeeld doordat zij bekend zijn van de televisie. Of omdat zij een expert in hun vakgebied zijn. Of omdat ze enorm veel volgers op hun sociale media kanalen hebben. Zij stralen daardoor betrouwbaarheid uit. Mensen kopen sneller iets als influencers het aanbevelen. Zo beïnvloeden influencers dus het koopgedrag en de klantbetrokkenheid van anderen. 

Tenslotte worden sociale media kanalen steeds belangrijker als klantenserviceplatform. Dat werkt eigenlijk heel simpel. (Toekomstige) klanten stellen een vraag of ze plaatsen een klacht. De organisatie reageert daarop met een persoonlijk bericht. Daarbij is het wel handig om servicetools te combineren. Je kunt jouw contacten bijvoorbeeld gemakkelijk doorverwijzen naar een artikel van je kennisbank.

3 veel voorkomende sociale media beweringen ontkracht

Er is een aantal sociale media beweringen, dat regelmatig voorbij komt. Hieronder vertel ik je waarom deze beweringen niet waar zijn:

Stelling 1: "Als bedrijf moet je op ieder sociale media kanaal actief zijn."

Niet waar! Als bedrijf hoef je niet op ieder platform aanwezig te zijn. Niet alle sociale media kanalen zijn relevant genoeg. Stel dat jouw organisatie zicht richt op 65-plussers. Dan heeft het weinig zin om op TikTok te adverteren, toch? Daarnaast kost het bijhouden van ieder kanaal best wat tijd en aandacht. En er zijn best veel sociale media kanalen.

Het is wel belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep zich vooral bevindt. Daarna beslis je welke sociale media kanalen je inzet. Ook onderzoek je hoe jouw doelgroep zich op deze verschillende kanalen gedraagt. Hoe en wanneer ontvangen zij bijvoorbeeld het liefste informatie.

Stelling 2: "Het maakt niet uit wanneer je een bericht op je sociale media kanalen plaatst."

Klopt niet! Natuurlijk maakt dat wel uit. Facebook wordt bijvoorbeeld vooral 's avonds en tijdens het weekend geraadpleegd. LinkedIn juist onder kantoortijden. Ieder sociale media kanaal heeft populaire tijdstippen.

Je post content op je sociale media kanalen om je doelgroep ermee te bereiken. Wanneer is jouw doelgroep actief op je sociale media kanalen? Wat werkt het beste voor jouw organisatie? Waar worden relevante discussies gevoerd? Zorg dat je dit inzicht krijgt. En breng een bepaalde regelmaat in het plaatsen van je posts. Volgers gaan namelijk verwachten, dat er nieuwe berichten komen (op een bepaald tijdstip).

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de beste dagen en uren om iets te posten. Lees er meer over in de HubSpot blog: ‘The Best Times to Post on Facebook, Twitter, LinkedIn & Other Social Media Sites’.

Stelling 3: "Een persoonlijk LinkedIn profiel heeft weinig toegevoegde waarde."

Onzin! LinkedIn is een succesvol zakelijk sociale media kanaal. Zo'n 5 miljoen Nederlanders maken van LinkedIn gebruik, waarvan 1.153.000 dagelijks. Een persoonlijk LinkedIn profiel helpt je om jouw netwerk uit te breiden. En om jouw netwerk goed te onderhouden. Bijvoorbeeld door interessante content te delen en jouw expertise te tonen. Te reageren op berichten van anderen. En door content van je connecties actief te delen (dat wordt absoluut gewaardeerd!).

Ben je als contactpersoon van de organisatie waar je voor werkt actief op LinkedIn? Dan bouw je vertrouwen op bij de bestaande klanten en prospects in je netwerk. Je laat zien dat je betrokken bent en vergroot de binding met je volgers. Uiteraard kan dit een positieve uitwerking hebben. Op jou persoonlijk èn op het bedrijf waar je voor werkt!

De Sociale Media tool van HubSpot

De conclusie is als volgt: Zet je jouw sociale media kanalen effectief in? Dan leiden ze tot meer websiteverkeer, meer leads en een hogere betrokkenheid. En zelfs tot meer (rechtstreekse) verkoop als je daarop inzet. Je sociale media kanalen kunnen echt superkrachtig zijn. 

Vind je het prettig om wat hulp te krijgen bij het managen van je sociale media kanalen? Dan is de Sociale Media tool van HubSpot misschien de perfecte oplossing voor jou. Hiermee beheer je jouw sociale media berichten vanaf één centrale plek. Superhandig, want zo bespaar je veel tijd! Bovendien krijg je door online rapportages veel inzicht in het effect van je posts. Zo ontdek je snel wat wel en geen zin heeft!

➱ Plan de plaatsing van je sociale media berichten vooruit. Kies het perfecte tijdstip (je ontvangt daar automatisch tips voor). HubSpot regelt de rest voor je. Erg handig voor als je er niet bent!

➱ Mis nooit meer belangrijke berichten. Bijvoorbeeld over jouw organisatie of een belangrijk onderwerp. Hier stel je namelijk trefwoorden voor in. Ontvang automatisch een e-mail als een prospect over een specifiek onderwerp schrijft. Het monitoren van je sociale media berichten wordt zo een fluitje van een cent.

➱ Registreer al je sociale media interacties in je CRM-systeem. Alle data bewaar je in de klantenrecords van je relaties. Vergelijk de opbrengst van je sociale media kanalen, je sociale media campagnes en de publicatietijden. Je weet precies wat je sociale media posts je opleveren en wanneer (websitebezoeken, leads, prospects, klanten). Zelfs je ROI wordt zo inzichtelijk!

➱ Bouw en beheer al je sociale media campagnes op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Hoe beïnvloeden jouw sociale media berichten jouw marketingstrategie? Koppel je sociale berichten aan je marketingcampagnes en meet de effectiviteit.

➱ Koppel jouw sociale media accounts aan je blog en deel je nieuwe blogs automatisch.

Ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? Bekijk onze CRM demo video!

New call-to-action

Ontvang updates per email