HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

3 social media beweringen ontkracht

social media beweringen.jpg

Het dagelijkse gebruik van social media kanalen is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Het bereik van deze kanalen biedt vele mogelijkheden voor organisaties op het gebied van leadgeneratie. Volgens het Social Media Marketing Industry Report uit 2016 van SocialMediaExaminer.com zijn de top 5 redenen voor marketeers om actief op social media te zijn:

  • Verhoogde exposure voor je bedrijf (89%);
  • Meer traffic (75%);
  • Meer trouwe fans (68%);
  • Inzichten over de markt (66%);
  • Leadgeneratie (66%).

Social media kan je organisatie veel brengen. Echter, er circuleren wel wat onwaarheden omtrent de inzet van social voor b2b-doeleinden. In dit artikel zal ik een aantal van deze fabels beschrijven en ontkrachten.

Stelling 1: "Als bedrijf moet je op ieder social media kanaal actief zijn."

Niet waar! Als bedrijf hoef je niet op ieder platform aanwezig te zijn, omdat veel kanalen niet relevant zijn om actief op te zijn. Daarnaast kost het het bijhouden van ieder kanaal best wat tijd en aandacht.

Allereest moet je onderzoeken waar jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Aan de hand van deze bevindingen maak je de keuze via welke social media kanaal je je doelgroep wilt bereiken. Daarnaast is het van belang te onderzoeken hoe jouw doelgroep zich gedraagt op diverse kanalen en hoe (en wanneer) zij het liefste informatie consumeren.

New Call-to-action

Stelling 2: "Het maakt niet uit wanneer je een bericht plaatst op social media."

Klopt niet! Berichten plaatsen op willekeurige tijden en dagen zonder een specifiek doel voor ogen te hebben moet je zien te vermijden. Je wilt je doelgroep gericht bereiken op het moment dat ze daadwerkelijk actief zijn op social media. Daarom moet je een bepaalde regelmaat brengen in wat het beste werkt voor jouw bedrijf door inzicht te verkrijgen in je doelgroep. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar de beste dagen en uren waarop je iets kunt plaatsen op social media. Lees daar meer over in de HubSpot blog ‘The Best Times to Post on Facebook, Twitter, LinkedIn & Other Social Media Sites’.

Stelling 3: "Een persoonlijk LinkedIn profiel heeft weinig toegevoegde waarde."

Onzin! In 2016 maakten 4.2 miljoen Nederlandser gebruik van LinkedIn waarvan 300.000 dagelijks. Met zoveel gebruikers is de echte toegevoegde waarde van LinkedIn de mogelijkheid om jouw zakelijke netwerk uit te breiden en deze effectief te onderhouden door bijvoorbeeld het delen van interessante content. Zo kun je ook nog eens jouw expertise tonen.

Door effectief actief te zijn op LinkedIn bouw je vertrouwen op bij bestaande klanten en prospects in je netwerk. En dat zal weer gunstig uitpakken voor jou als professional alsmede het bedrijf waarvoor je werkt.

In conclusie, zorg ervoor dat je een persoonlijke LinkedIn profiel hebt en onderhoud door het publiceren en delen van verschillende soorten content (ook van connecties op LinkedIn).

Conclusie

Effectief gebruik van social media zal leiden tot succes voor het bedrijf in de vorm van meer verkeer, meer leads en een hogere betrokkenheid bij je merk. Het inzetten van social media is krachtig maar gebruik het wel goed. Dit kan je doen door o.a. te bepalen op welk social media kanaal je actief wilt zijn. Ook is de juist dag en tijd van het plaatsen van bericht belangrijk om je doelgroep te boeien en binden aan jouw organisatie. Verder kun je met je persoonlijke LinkedIn account vertrouwen opwekken bij je leads, zodat ze uiteindelijk converteren naar klant.

Wil je meer weten over social media anno nu? Download dan ons eBook Online marketing trends voor meer informatie.

inschrijven hubspot nieuwsbrief

Ontvang updates per email