HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De 3 fases van HubSpot inbound marketing

De 3 fases van HubSpot inbound marketing

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij je potentiële klanten aantrekt en behoudt door waardevolle content en ervaringen. HubSpot volgt 3 inbound marketingfases waarbij een potentiële klant de cyclus van onbekende naar klant doorloopt.

Kom je voor het eerst op de website van een witgoed specialist? Dan ben je een onbekende voor dit bedrijf. Laat je jouw gegevens achter? Dan ben je een ‘verkoopkans’ of ‘lead’. Na het eerste contact verandert jouw status in potentiële klant, totdat je een klant wordt.

HubSpot Inbound Marketing klantreis

 

In dit blog ga ik in op HubSpots 3 fases van inbound marketing.

Nog even in het kort. Wat is inbound marketing nou precies? Een marketingstrategie waarbij je op een moderne manier prospects en klanten aantrekt. Op passende momenten lever je waardevolle content waar ze echt wat aan hebben. Je geeft ze de best mogelijke service en ondersteunt ze optimaal. Zo zorg je voor positieve klantervaringen. Jouw klanten komen daardoor sneller bij je terug.

Starten met klantpersona’s

Voor inbound marketing is het belangrijk dat je klantpersona’s (profielen van jouw ideale klanten) opstelt. Dit helpt je namelijk om gerichte content voor jouw prospects en klanten te maken. Werk meerdere klantpersona’s uit die jouw product of dienst willen kopen. Zo krijg je een breed beeld van jouw doelgroep.

Alle klantgerichte teams moeten meewerken of tenminste op de hoogte zijn van de klantpersona’s. Zij zorgen er tijdens het hele proces gezamenlijk voor of een (potentiële) koper een positief of negatief gevoel overhoudt aan zijn of haar klantreis. Om het voor alle teams inzichtelijk te maken, is een klantreismap een uitkomst.

Tip! In onze video starten met inbound marketing in 4 stappen leggen we je uit hoe je begint met inbound marketing.

Het inbound marketingproces

Dan nu terug naar de 3 fases van inbound marketing:

  • Attract – aantrekken van potentiële klanten.
  • Engage – contact & binding met potentiële klanten.
  • Delight – overtuigen en ondersteunen van (potentiële) klanten.

Hubspot 3 fases Inbound Marketing - Flywheel

Met het doorlopen van deze 3 fases van de inbound methodologie werk je aan de groei van jouw organisatie. Relevante content die gericht is op jouw doelgroep helpt je met opvallen. Iemand verandert van onbekende in een prospect na het achterlaten van contactgegevens. Een potentiële klant is ontstaan.

Het zaadje is nu geplant en het is tijd om aan jullie relatie te bouwen. Interactie is hierbij een belangrijk onderdeel en moet zo makkelijk mogelijk zijn voor een potentiële klant. Ook na de aanschaf van een product of dienst is de klantreis nog niet voorbij en bied je jouw hulp aan bij het vervolgproces.

Houd er rekening mee dat bij de diverse fases ook verschillende afdelingen betrokken zijn. Hieronder lichten we de verschillende fases toe.

  1. Attract – trek de aandacht van prospects en klanten

    Onbekenden kennis laten maken met jouw organisatie, dienst en/of product? Regel 1: laat de informatie op ‘natuurlijke’ wijze bij je doelgroep terecht komen. Ze zoeken naar antwoorden en jij levert ze de juiste informatie. Eigenlijk moet je hun aandacht verdienen door het maken van relevante content. Deze content deel je op de juiste platforms. En door het weghalen van drempels bij contactmomenten maak je de klantreis zo prettig mogelijk. Marketing is verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan.

    In de attractfase genereer je meer verkeer en leads op verschillende manieren. Denk aan:

    • relevante blogartikelen schrijven;
    • SEO & SEA optimaliseren;
    • inzetten van social media kanalen.

     

  2. Engage – bouw aan de relatie en creëer contactmogelijkheden

    In deze fase staat vertrouwen voorop. Je werkt aan het vertrouwen zodat potentiële kopers voor jou kiezen. Dit doe je onder andere door met ze in contact te komen.

    Het contact komt vanuit hun kant, maar je maakt het uitvoeren van een interactiemoment zo makkelijk mogelijk. Creëer interactiemogelijkheden op hun social media kanalen en tijdlijnen en beantwoord hun vragen. Het vertrouwen groeit en je neemt twijfels weg. Gewoon omdat je daar online aanwezig bent waar het nodig is.

    De focus bij de engage-fase ligt op het bouwen aan de relatie tussen jou en de potentiële klant. Dit doe je door aanwezig en gemakkelijk benaderbaar te zijn. Sales helpt prospect met het beantwoorden van hun vragen. Er zijn diverse communicatiemiddelen om te bouwen aan een relatie:

    • website- en e-mailpersonalisatie;
    • database segmentatie;
    • marketing automatisering;
    • lead nurturing;
    • multichannel communicatie.

     

  3. Delight - ondersteun je klanten na de aanschaf van een product of dienst

    De aankoop is gedaan. Nu komt een belangrijke fase in het proces: de delightfase. Je hebt in de vorige 2 fases een relatie opgebouwd met de klant en vanaf nu is het tijd om deze te onderhouden.

    Dit doe je door ondersteuning te bieden waar nodig. Je laat jouw klanten merken hoe belangrijk jij het vindt dat zij hun doelen behalen. En je helpt hen daar graag bij. De kers op de taart van hun klantreis.

    De klantenservice neemt de verantwoordelijkheid van nazorg op zich. Het gevolg van jouw nazorg? Een prettige klantreis en fijne ervaring. Je genereert meer naamsbekendheid doordat klanten:

    • jouw organisatie aanbevelen bij anderen;
    • reviews achterlaten;
    • jouw organisatie vermelden op hun social media kanalen;
    • gebruik maken van een klantloyaliteitsprogramma;
    • of zelfs zorgen voor user-generated content (door de gebruiker gemaakte content).

Wil jij ook inbound marketing inzetten?

Er komen waarschijnlijk allerlei vragen in je op met het lezen van bovenstaande fases. Hieronder een rijtje met enkele voorbeelden:

  • Kan ik dit als mkb-onderneming inzetten?
    Jazeker, inbound marketing kun je altijd inzetten. Het gaat om de wijze hoe jij je (potentiële) klant ziet, benadert en ondersteunt.
  • Waarom moet ik voor Systony kiezen als partner van HubSpot?
    Wij zijn als Diamond Partner van HubSpot natuurlijk altijd op de hoogte van de laatste gebeurtenissen, maar daarnaast zijn we dé expert in systeemintegratie. We denken met je mee vanuit softwareperspectief en helpen met de systeemintegratie van je oude naar je nieuwe CRM-systeem. Lees hier meer over de ervaringen van onze klanten. 

Ben jij overtuigd van inbound marketing en wil jij meer weten over de mogelijkheden binnen HubSpot? Martijn, Maarten en Floris staan voor je klaar om jouw vragen te beantwoorden.

HubSpot  Inbound Marketing Adviesgesprek

 

Ontvang updates per email