HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

12 Handige kleurentips voor een hogere website conversie

12 Handige kleurentips voor een hogere website conversie

Onbewust spelen kleuren een belangrijke rol in je leven. Zonder dat je het door hebt dus! Rood roept bijvoorbeeld een andere associatie op dan wit en geel.

Weet je dat een kleur iets over jouw gemoedstoestand zegt? En over je gevoelens? Het heeft zelfs invloed op je lichaam. De kleur rood (gevaar) kan bijvoorbeeld je bloeddruk verhogen! En ze zeggen dat baby’s in een gele kamer eerder huilen.

Kleuren hebben ook een (onbewuste) invloed op jouw website. Welke kleuren kun je daarop het beste gebruiken voor een hogere website conversie? Hieronder geef ik je een aantal handige kleurentips

De betekenis van verschillende kleuren

Rood
Rood is de kleur van liefde, vuur, warmte, opwinding, leiderschap en bloed. Het is een opvallende kleur, die passie en kracht uitstraalt. Maar rood betekent ook gevaar en urgentie. Rood trekt algauw de aandacht van mensen.

Geel
De kleur van de zon, warmte en energie is geel. Deze kleur maakt mensen vrolijk en blij. Geel staat ook voor ontwikkeling, optimisme, creativiteit, verbinding en vriendelijkheid.

Maar gebruik je teveel geel? Dan kunnen mensen zich juist ongerust en bezorgd gaan voelen. Bij geel denk je waarschijnlijk ook aan kuikens en Pasen.

Oranje
Ook oranje is een warme kleur, die plezier, humor, comfort, vreugde en geluk uitstraalt. En vriendelijkheid, enthousiasme, creativiteit en succes.

Bruin
Bruin staat – net zoals rood, geel en oranje – voor warmte. Verder straalt bruin betrouwbaarheid, eenvoud, rust, behulpzaamheid en eerlijkheid uit. Het is de kleur van de aarde.

Groen
Bij groen denk je natuurlijk gelijk aan de natuur en gezondheid. Verse groenten en kruiden. Gras, dat je kunt blijven maaien. Duurzame producten. Maar groen is ook de kleur van welvaart, stabiliteit, harmonie, herstel, balans, rust en veiligheid. Bovendien staat groen voor behulpzaamheid, advies en bemiddeling.

Blauw
Blauw straalt betrouwbaarheid, loyaliteit, eerlijkheid, kalmte, effectiviteit, ontspanning en stabiliteit uit. Natuurlijk is het ook de kleur van lucht en water. Het is een beetje een koele kleur.

Paars
Paars is een combinatie van blauw en rood. Deze kleur staat voor trots, vooruitgang, kwaliteit, wijsheid, waarheid, luxe, rijkdom en macht. Ook zelfvertrouwen en onafhankelijkheid associëren mensen met paars. Maar mensen denken langer na bij een overdaad aan paars.

Kleuren leveren bij jou misschien een andere associatie op dan bij iemand anders. Wat betekent de kleur wit bijvoorbeeld voor jou? Puurheid, maagdelijkheid, schepping, het huwelijk en snel vies?

In Oost-Europa is wit een rouwkleur! In het westen denken wij juist vaak bij zwart aan de dood, verdriet en angst. Ook veel grijs kan deprimerend overkomen, hoewel dat een neutrale kleur is.

Zwart associëren mensen trouwens ook met wijsheid, serieusheid, bescherming, veiligheid en efficiëntie. En wit staat bij ons voor zuiver, fris, helder en schoon. Maar gebruik je weer teveel wit? Dan ziet je website er misschien heel klinisch uit. Je moet dus zoeken naar een goede kleurbalans!

De kleuren op jouw website

Natuurlijk kun je gewoon de kleuren kiezen die je mooi vindt. Op gevoel dus. Onbewust gebruik je dan de associaties die je zelf met deze kleuren hebt. Maar welk effect hebben deze kleuren op jouw websitebezoekers? Het is verstandig om bij jouw kleurkeuze daarover na te denken!

Stel dat je een webshop hebt en je focust je op:

  • Snelle levertijden
  • Een fantastische service
  • Gratis verzenden en retourneren
  • 100 Dagen retourgarantie

Welke kleuren passen dan bij jouw KPI’s? Je wilt betrouwbaar overkomen. Blauw is dus een prima basiskleur. En wat denk je van oranje? Je maakt jouw klanten immers blij met jouw geweldige dienstverlening. Daarbij is wit een mooie frisse ondersteunende basiskleur. Wit geeft websites altijd een frisse en opgeruimde touch.

Kies je rood als basiskleur? Onbewust associëren mensen dat misschien met gevaar. Grote kans dat zij jouw website eerder verlaten! Rood is wel een mooie kleur voor de details. Bijvoorbeeld om een actie eruit te laten springen. Acties zijn meestal tijdelijk. Door het rode element weten mensen, dat ze snel moeten reageren.

Kleuren dragen bij aan het algehele gevoel, dat bezoekers bij jouw website hebben. Wat wil je met jouw website uitstralen? Het is slim om jouw basiskleuren daarop af te stemmen.

Kleuren die jouw merk ondersteunen

Het is dus wel duidelijk, dat de juiste kleuren jouw merk kunnen ondersteunen. En dat het dus verstandig is om over jouw kleurgebruik na te denken. De kleuren moeten bij jouw dienstverlening en producten passen.

Hamid is een bekende hypotheekadviseur in Rotterdam. Met zijn website wil hij betrouwbaarheid en veiligheid uitstralen.

Misschien kan Hamid wel het beste kiezen voor de basiskleuren wit, blauw en groen. Omdat groen voor behulpzaamheid, advies en bemiddeling staat zou dat ook een goede kleur zijn. 

Bij bouwbedrijf Kees is duurzaamheid en circulariteit heel erg belangrijk. De basiskleuren van de website zijn daarom groen en wit.

Veel websitebezoekers verlaten gewoonlijk een website alweer snel. Wek je met kleuren de juiste gevoelens en associaties op? Dan is de kans groter, dat ze langer blijven. Gebruik je de verkeerde kleuren? Dan is de kans nog groter, dat ze jouw website snel verlaten. De kleurstelling draagt dus onbewust bij aan de website ervaring!

De juiste kleuren verhogen het effect van andere elementen op jouw website. Denk bijvoorbeeld aan de (uitgelichte) tekst, formulieren en calls-to-action (CTA'). Jouw boodschap komt gewoon beter over als de kleuren passend zijn. Websitebezoekers moeten zich eigenlijk gelijk thuis voelen bij jou.

12 Kleurentips voor een hogere website conversie

Populaire dameskleuren zijn blauw, paars en zachte tinten. Heb je een webshop met typische vrouwenproducten? Bijvoorbeeld design jurkjes, lipstick en handtassen? Kies dan bijvoorbeeld voor pastelkleuren zoals lichtgroen, lichtgeel en lichtblauw.

Verkoop je vooral mannenproducten, zoals zagen, schuurmachines en schroevendraaiers? Kies dan eerder voor blauw en felle kleuren. Die kleuren spreken mannen over het algemeen meer aan. Blauw is bij zowel mannen als vrouwen trouwens de populairste kleur.

Zorg dat het kleurgebruik aansluit bij jouw merk, logo, positionering en doelgroep. Het gaat om het complete plaatje, waarbij allerlei elementen een belangrijke rol spelen. Met de juiste kleuren ondersteun je jouw boodschap.

De 12 Kleurentips voor een hogere website conversie:

    1. Welke basiskleuren passen het beste bij jouw bedrijf? Denk daarbij aan de KPI’s, die je voor jouw CRM-strategie hebt opgesteld.

    2. Hoe zou je de kleuren moeten verdelen over jouw dienstverlening? Misschien is het verstandig om op je homepage blauw als belangrijkste basiskleur te gebruiken. Terwijl je op jouw servicepagina meer nadruk op de basiskleur groen of geel legt.

    3. Zorg voor een goede balans en consistentie in het kleurgebruik op je website. Daarbij kun je natuurlijk prima wat nuances aanbrengen. Zoals een beetje meer blauw op je homepage en een beetje meer geel op je servicepagina.

    4. Stel gedetailleerde buyer persona’s op. Weet je precies hoe jouw doelgroep eruit ziet? Stem de kleuren van jouw website daar dan op af.

      Coco Kleding ontvangt meer mannen dan vrouwen in de webshop. De kleding is lekker trendy en sportief, maar niet te jong. Vooral mannen van 45-60 jaar kopen het.

      Bij oudere mannen zwakt de voorkeur voor felle kleuren vaak af. Een wat minder felle kleur spreekt dan meer aan.

    5. Hoe ziet de buyer journey van jouw klanten eruit? Denk eens na over de verschillende stapjes? Kunnen de kleuren bepaalde stapjes ondersteunen?

      Voor de 3e keer bezoekt Mieke de website van Rijschool Perspectief. Het allround CRM-systeem van de rijschool ziet dat.

      Het is nu tijd om Mieke over de streep te helpen. Er verschijnt een pop-up met een rode persoonlijke kortingscode. De eerste les mag Mieke voor 50% van de prijs uitproberen.

    6. Experimenteer met kleuren. Bijvoorbeeld bij de calls-to-action op jouw website. Met welke kleuren bereik je de beste resultaten? Met slimme A/B-tests ontdek je dat snel! Ook kan een heatmap jou meer inzicht geven. Daarmee zie je namelijk welke informatie het beste bekeken wordt.

    7. Kies je voor een call-to-action in een compleet andere kleur dan de basiskleuren op jouw website? Dan valt dat natuurlijk gelijk op. Vooral als je voor een goed contrast zorgt. De ogen van jouw websitebezoekers worden er gelijk naartoe getrokken. Dit is een handige truc om de conversie te verhogen.

      Maar pas op! Hoe meer contrast er is hoe vermoeiender het is om je website te lezen. Content met veel contrast is voor mensen namelijk moeilijker om te verwerken. Beperk je dus tot die dingen, die je er echt uit wilt laten springen!

      👉TIP: Adobe Color Wheel is een handig hulpmiddel om contrastrijke kleuren bij elkaar te zoeken.

    8. Maak bij je call-to-actions onderscheid tussen gewone acties en speciale acties. Voor de belangrijkste CTA gebruik je de belangrijkste contrastrijke kleur. Deze CTA’s moeten gelijk in het oog springen. Alle aandacht moet ernaar toe gaan. Bij een webshop zijn dat bijvoorbeeld de bestelbuttons en betaalbuttons. Of een campagnebutton voor een speciale aanbieding of actie.

      Voor een minder belangrijke CTA gebruik je een iets minder opvallende contrastrijke kleur. Bijvoorbeeld voor het maken van een verlanglijstje of een zoekfunctie. Op deze manier help je jouw websitebezoekers gelijk met het navigeren.

    9. Publiceer je content met linkjes naar een verwijzende websitepagina of website? Bijvoorbeeld in een blog. Dan maak je met een kleur aan websitebezoekers duidelijk, dat ze erop kunnen klikken. De linkjes vallen nog meer op als je ze ook vet maakt. Kijk maar eens naar de tekst van dit blog!

    10. Een goed en all-in-one CRM-systeem helpt jou om de juiste beslissingen te nemen. Met A/B-testen meet je bijvoorbeeld de resultaten van persoonlijke content. Naast tekst kun je natuurlijk ook met afbeeldingen en kleuren experimenteren. En de beste plaats voor content op jouw website bepalen.

      Een call-to-action aan de linkerkant van jouw website werkt bijvoorbeeld beter dan aan de rechterkant. Dat komt doordat een website meestal in een soort F-vorm gelezen wordt. Met de juiste tekst en de meest passende kleuren trek je de meeste leads aan. Test het uit en focus je op wat het beste werkt!

    11. Print de pagina’s van je website uit en hang ze aan je muur. Kijk er regelmatig even naar. Hoe komen de kleuren op jou over?

      Ziet de kleurverdeling er mooi uit? Passen de kleuren bij elkaar? Wat springt er het meeste uit? Is dat ook de bedoeling? Is de website overzichtelijk, duidelijk en goed leesbaar? Heb je niet teveel verschillende kleuren gebruikt? Zien bezoekers gemakkelijk hoe ze moeten navigeren?

    12. Blijf jouw website evalueren en optimaliseren en ga mee met de trends. De kleuren van websites zijn namelijk ook nog eens modegevoelig.

      Bedenk je maar eens hoe de keukens van 50 jaar geleden eruit zagen. Okergeel, oranje, groen en bruin waren toen de kleuren. Zo’n keuken is nu erg oubollig en gedateerd. Bij websites werkt dat natuurlijk precies hetzelfde! Houd je kleuren dus up-to-date.

Kies de kleuren van jouw website dus bewust uit. Houd het simpel en focus je op een paar basiskleuren. Een website met teveel kleuren oogt namelijk chaotisch en onveilig. Let goed op het contrast. Blijf de conversie resultaten testen en optimaliseren. En bekijk jouw kleurgebruik vooral in het totaalplaatje.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je website met HubSpot? Neem dan contact met ons op! 

New call-to-action

Misschien vind je deze artikelen ook interessant?

Hoe maak je een populaire website met de marketingtools van HubSpot?
Zoekmachineoptimalisatie met persona's en de SEO Tool van HubSpot.
Hoe je supersnel blogs maakt met HubSpots nieuwe AI Content Assistant.
Zo maak je goede SEO content voor Google in 2023 – 10 waardevolle tips.
Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.

Ontvang updates per email